Monday 10 February 2014

Prolog Dia Suami Aku Rupanya (DIAR)

Prolog


Syifa Imani memeluk lutut lalu mukanya disembam ke lutut. Air mata yang mengalir sedari tadi masih lagi tak henti. Malah semakin kuat esakannya. Bibirnya dikentap kuat menahan sebak didada. Habis basah seluarnya dek air mata itu.

“ I hate him. I’m just hate him.” Tulus Syifa berbicara. Semakin kuat tangisannya. Dia menangis teresak-esak disudut bucu katilnya.

YA ALLAH, apakah semua ini? Apa yang KAU berikan kepadaku? Sungguh aku tak mampu hadapinya YA TUHAN. Syifa mengurut kasar dadanya yang terasa semakin sakit.

YA ALLAH, ampuni segala dosa hamba-MU ini. Adakah ini pembalasan terhadap dosa-dosaku yang lampau? Adakah ini hukuman bagiku YA ALLAH? ALLAHUAKBAR. Sungguh berat ujian-MU terhadapku YA RABBI. Dia merebahkan diri diatas lantai. Terhenjut-henjut tubuhnya menahan tangisan. Air mata yang mengalir dilekuk-lekuk pipi semakin laju seperti sungai.

Mak Som yang baru hendak masuk ke dalam bilik anaknya terhenti seketika. Dia melihat Aifa melalui ruang pintu yang terbuka sedikit. Kelihatan Syifa Imani sedang berhiba. Sungguh dia tak mampu melihat penderitaan anaknya. Sejak pulang ke kampung, itulah kerja yang dibuat oleh Syifa Imani. Menangis dan bersedih. Air mata dipipi di seka perlahan. Sungguh sakit mata yang melihat, apatah lagi yang memikul bebannya.

‘Syifa, maafkan mak sayang. Mak tak mampu berikan kau kebahagiaan seperti orang lain. Kalaulah hari tu tak pernah terjadi.’

Mak Som melangkah masuk ke dalam bilik anak gadisnya. Dia cuba mendekati sebatang tubuh yang kurus melidi. Syifa masih dalam dunia sendiri sehingga sentuhan di kepala membuatnya tersedar.

Hanya seketika. Kepalanya dialihkan kembali. Air mata terus mengalir tanpa ada tanda-tanda ingin berhenti.

“ Sayang.” Mak Som memanggil lembut anaknya tetapi tidak dihiraukan oleh tuan empunya badan.

Semakin sedih hati ibu melihat anak yang dahulu seorang yang ceria menjadi pendiam dan asyik bersedih. ‘Apakah nasibmu wahai sayang sehingga kau terpaksa hadapinya sorang-sorang. Jangan risau anakku, ibumu masih ada disini.’ Mak Som berkata-kata didalam hati. Tidak mampu mengungkapkannya.

Sungguh! Hatinya sakit sangat melihat keadaan Syifa Imani.

“Sayang, makan sikit. Nanti perut tu kosong. Dah dua hari sayang tak makan. Meh sini mak suapkan.” Mak Som cuba menyuakan sudu ke mulut Syifa, tetapi dia menolak.

Sekali lagi air mata Mak Som mengalir. Cepat-cepat dia menyeka bimbang dilihat oleh Syifa. Kaki diatur keluar daripada bilik anaknya. Membiarkan Syifa keseorangan mungkin itu cara yang terbaik buat masa sekarang. Syifa memandang sepi bubur yang dibawa oleh emaknya. Buat apa dia makan semua ini kalau apa yang dia mahukan terlalu jauh daripadanya. Dan tak mungkin kembali lagi. Syifa menepis mangkuk bubur kasar. Habis tumpah di atas lantai.

No comments:

Post a Comment